Blanketten finns som pdf.fil på sidan  http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag/Medborgarfoerslag-mall.pdf

Som skrivvänlig rtf fil på sidan http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag/medborgarfoerslag-som-rtf.rtf

Länkar till Klas Adsells medborgarförslag http://www.tunaforsnytt.se/ 

 http://www.tunaforsnytt.se/Innehaall-medborgarfraagor.htm

Norrköpings kommun - Till startsidan för www.norrkoping.se

Kommunstyrelsens kansli

 

Postadress

Norrköpings kommun

Kommunstyrelsens kansli

601 81 Norrköping

 

Besöksadress

Rådhuset

 

 

Telefon

 

011-150000

 

Fax

 

011-135210

 

 

E-post

Kommunstyrelsens.kansli@norrkoping.se

 

Internet

 

www.norrkoping.se

 

Medborgarförslag

 

Från

 

Namn                                                   Klas Adsell

 

Adress                                                 Gamla Stockholmsvägen 3 a

Från 1/10 2012                                      Holms väg 15 A 616 30 ÅBY

 

Postnummer                                         61633

 

Postadress                                           ÅBY

 

Telefon med riktnummer                        011-69500

 

Telefax med riktnummer

 

Mobiltelefon                                         011-69500

 

E-postadress                                       klas.adsell@tunaforsnytt.se

 

Förslag:

 

 

Att den som har missbruksproblem ska flyttas bort från kommunledningen, oavsett om han eller hon är ett "tungt" namn. Det bör varje parti ställa upp på. Även om det inte finns någon som har problem i dag, så bör alla veta att det inte accepteras med drogproblem inom kommunledningen, eller i övrigt vid myndighetsutövning.

 

Underskrift

 

Ort och datum   Åby den 29 augusti 2012

 

 

 

Namnteckning             

 

Namnförtydligande            Klas Adsell

 

 


 

Medborgarförslag Nr 25 Missbruk

 

Finns på Internetsidan http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag-25-Missbruk.htm och som pdf-fil medborgarfoerslag-25-missbruk

 

Inledning:

I mina ärenden har kommunalrådet Eva Andersson och kommundirektören Åsa Byman Falck i regel huvudansvaret. Som jag förstår det, döljer de hellre begångna oegentligheter, än att de löser dem. Ja då måste man på ett eller annat sätt få den vanliga politikern att förstå att något är fel. Enligt Hans Lundin riksbyggen, så är Eva Andersson bäst lämpad, att leda kommunfullmäktige.

Sedan 1996 har f.d. ordföranden Jan-Erik Karlsson i bygg och miljöskyddsnämnden, menat att inga beslut tas i mina ärenden, utan dåvarande kommunalrådet Jan-Olov Johnsons inblandning. Johnson förnekar detta. Det har inneburet 60 processer, tjänstemän som lämnar direkt falska uppgifter, även under ed. kostnad för skattebetalarna runt 35 - 40 millioner.

Ska Norrköpings kommun upp i division 1, så är det inte bara att ta till sig problemen och fokusera på att minska förlusterna. Utan det gäller att i alla lägen, att se till kommunens bästa, även om en partikamrat prickas. Problem ska lösas inte döljas.

 

Motivering:

Tidigare har vi haft tunga politiker och även tjänstemän med klara missbruksproblem. En del har tagit ledigt, för att gå till systemet när det öppnat för att köpa sin dagsransonen, som behövs under tjänstetid. Det normala vid missbruk är att det inte kommer fram många kreativa tankar, från dom som är påverkade. Att fungera som chef och ha ansvaret för en väldig massa skattemedel. Då kan man naturligtvis inte förvalta medlen på bästa sätt, när man är påverkad. Även om alkoholproblem klassas som en sjukdom så klarar man inte att ha ett kvalificerat jobb, samtidigt som man har ett missbruk.

 

Om Du har några frågor skriv till klas.adsell@tunaforsnytt.se

 


 

Information enligt 23 och 24 §§ personuppgiftslagen (1998:204, PuL)

 

23 § Om uppgifter om en person samlas in från personen själv, skall den personuppgiftsansvarige i samband därmed självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna.

24 § Om personuppgifterna har samlats in från någon annan källa än den registrerade, skall den personuppgiftsansvarige självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna när de registreras. Är uppgifterna avsedda att lämnas ut till tredje man, behöver informationen dock inte ges förrän uppgifterna lämnas ut för första gången.
   Information enligt första stycket behöver inte lämnas, om det finns bestämmelser om registrerandet eller utlämnandet av personuppgifterna i en lag eller någon annan författning.
   Information behöver inte heller lämnas enligt första stycket, om detta visar sig vara omöjligt eller skulle innebära en oproportionerligt stor arbetsinsats. Om uppgifterna används för att vidta åtgärder som rör den registrerade, skall dock information lämnas senast i samband med att så sker.