Blanketten finns som pdf.fil på sidan  http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag/Medborgarfoerslag-mall.pdf

Som skrivvänlig rtf fil på sidan http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag/medborgarfoerslag-som-rtf.rtf

Länkar till Klas Adsells medborgarförslag http://www.tunaforsnytt.se/ 

 http://www.tunaforsnytt.se/Innehaall-medborgarfraagor.htm

Norrköpings kommun - Till startsidan för www.norrkoping.se

Kommunstyrelsens kansli

 

Postadress

Norrköpings kommun

Kommunstyrelsens kansli

601 81 Norrköping

 

Besöksadress

Rådhuset

 

 

Telefon

 

011-150000

 

Fax

 

011-135210

 

 

E-post

Kommunstyrelsens.kansli@norrkoping.se

 

Internet

 

www.norrkoping.se

 

Medborgarförslag

Auktoriserade värderingsmannen C-G Mineur vid värderingsföretaget Forum . Ändrade en relativt korrekt värdering efter önskemål från två av kommunens tjänstemän. Värdet på en fastighet ändras inte för att tjänstemän har önskemål. Varken värderingsmannen eller företaget skall fortsättningsvis, naturligtvis inte få några uppdrag från kommunen, eller dess närstående företag och eller organisationer.

 

Från

 

Namn                                                   Klas Adsell

 

Adress                                                 Gamla Stockholmsvägen 3 a

Från 1/10 2012                                      Holms väg 15 A 616 30 ÅBY

 

Postnummer                                         61633

 

Postadress                                           ÅBY

 

Telefon med riktnummer                        011-69500

 

Telefax med riktnummer

 

Mobiltelefon                                         011-69500

 

E-postadress                                       klas.adsell@tunaforsnytt.se

 

Förslag:

Att auktorisera värderingsmän och även de företag som de företräder. Som efter önskemål ändrar en värdering, ska inte anlitas av Norrköpings kommun och dess företag.

 

 

 

Underskrift

 

Ort och datum   Åby den 29 augusti 2012

 

 

 

Namnteckning             

 

Namnförtydligande            Klas Adsell

 

 


 

Medborgarförslag Nr 26 oseriösa värderingar

 

Finns på Internetsidan http://www.tunaforsnytt.se/Medborgarfoerslag-26-oserioesa-vaerderingsmaen.htm och som pdf-fil medborgarfoerslag-26-oserioesa-vaerderingsmaen

 

Inledning:

I mina ärenden har kommunalrådet Eva Andersson och kommundirektören Åsa Byman Falck i regel huvudansvaret. Som jag förstår det, döljer de hellre begångna oegentligheter, än att de löser dem. Ja då måste man på ett eller annat sätt få den vanliga politikern att förstå att något är fel. Enligt Hans Lundin riksbyggen, så är Eva Andersson bäst lämpad, att leda kommunfullmäktige.

Sedan 1996 har f.d. ordföranden Jan-Erik Karlsson i bygg och miljöskyddsnämnden, menat att inga beslut tas i mina ärenden, utan dåvarande kommunalrådet Jan-Olov Johnsons inblandning. Johnson förnekar detta. Det har inneburet 60 processer, tjänstemän som lämnar direkt falska uppgifter, även under ed. Kostnad för skattebetalarna runt 35 - 40 millioner.

Ska Norrköpings kommun upp i division 1, så är det inte bara att ta till sig problemen och fokusera på att minska förlusterna. Utan det gäller att i alla lägen, att se till kommunens bästa, även om en partikamrat prickas. Problem ska lösas inte döljas.

 

Motivering:

Att som Norrköpings kommun anlita auktoriserade värderingsmän eller företag, som är beredda att efter önskemål halvera en värdering. Det sänker kommunens anseende både hos allmänheten, banker och finansbolag. Det är naiv att tro att en auktoriserad värderingsman ändrar en värdering två gånger utan att ha blivit påverkad

 

Om Du har några frågor skriv till klas.adsell@tunaforsnytt.se

 


 

Information enligt 23 och 24 §§ personuppgiftslagen (1998:204, PuL)

 

23 § Om uppgifter om en person samlas in från personen själv, skall den personuppgiftsansvarige i samband därmed självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna.

24 § Om personuppgifterna har samlats in från någon annan källa än den registrerade, skall den personuppgiftsansvarige självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna när de registreras. Är uppgifterna avsedda att lämnas ut till tredje man, behöver informationen dock inte ges förrän uppgifterna lämnas ut för första gången.
   Information enligt första stycket behöver inte lämnas, om det finns bestämmelser om registrerandet eller utlämnandet av personuppgifterna i en lag eller någon annan författning.
   Information behöver inte heller lämnas enligt första stycket, om detta visar sig vara omöjligt eller skulle innebära en oproportionerligt stor arbetsinsats. Om uppgifterna används för att vidta åtgärder som rör den registrerade, skall dock information lämnas senast i samband med att så sker.