Uppdaterad 2006-05-24 09:05

Tunaforsnytt                                 

Klas Adsell                      

Nyköpingsvägen 33    Se-616 33 ÅBY                                

Tunaforsnytt@telia.com                                                        Norrköpings Tingsrätt

klas.adsell@telia.com                                                                           

Mobil 073-2029961 Tel  011-69500  Fax 011-69500        

http://www.tunaforsnytt.se                                                                                                                                                                                                                                                 

Ver b

ÅBY  den 26 januari 2005

Den här stämningen finner Du också på Internet,  för att informera om vilka värderingar som den politiska majoriteten i Norrköping har, när de väl fått tillgång till maktapparaten. http://www.tunaforsnytt.se/lejefors/05-01-24stamning.htm

 

Fastställelsetalan och krav på ersättning, mindre mål.

Kärande:

Klas Adsell

Svarande solidariskt

Norrköpings kommun 212000-0456

601 81 Norrköping

F.d. bygglovchefen Bengt Johansson

Stadsjuristen Siv Lejefors

Yrkande:

1.      Att Norrköpings Tingsrätt fastställer att fastigheten Kvarntorp 1:3 har permanenta byggnadslov för uppställning av husvagnar (parkering), och för pizzeria och bageri.

2.      Att Norrköpings Tingsrätt fastställer att Norrköpings kommun är skyldig att informera på vilket sätt man avser att tappa flödet i Torshagsån i framtiden. Då menar jag om man avser att tappa 3000 lit/sek som är den kapacitet man genom olaglig ombyggnad kan tappa i dag, och som aviserats kommer förr eller senare. Eller om man kommer att begränsa sig till ca 600 - 1000 lit/sek som är den kapacitet som ryms utan skador vid ett kontinuerligt flöde.

3.      Att stadsjuristen Siv Lejefors och f.d. bygglovchefen Bengt Johansson åläggs att informera mig om vad man sa till kommunstyrelsen vid deras möte sensommaren 2004, vad beträffar mina byggnadslov och Torshagsån.

4.      Jag yrkar dessutom att Norrköpings kommun, stadsjuristen Siv Lejefors och f.d. bygglovchefen Bengt Johansson att solidariskt utge ersättning på 19 500:- jämte ränta, från det att dom/utslag avgivits i detta ärende.  Ersättningen  är för de extrakostnader och det extraarbete jag fått lägga ner, för att jag inte fått den information och hjälp som kommunen är skyldig att ge enligt bl.a. förvaltningslagen. Rabattering har gjorts för att få detta som ett mindre mål.

5.      Att det fastställs att kommunledningen delegerat till stadsjuristen Siv Lejefors att föra kommunens talan gentemot mig när det gäller olika frågor. Senare har stadsjuristen Siv Lejefors delegerat bygglovfrågorna till f.d. bygglovchefen Bengt Johansson, vilket också ska fastställas.

6.      Det yrkas även att det fastställs vem som ligger bakom informationen till bygglovkontorets tjänstemän, att Klas Adsell är farlig. Den politiska majoriteten vägrar att utreda.

7.      Det yrkas också att kommunen svarar om de anser att det är korrekt, att politiker försöker påverka en polisutredning mot tre tjänstemän, som rubricerades tjänstefel, grovt tjänstefel, osann partsinlaga och urkundsförfalskning, utan att Norrköpings kommuns politiska majoritet överhuvudtaget gör en utredning.

8.      Det yrkas också att det fastställs varför dagens kommunledning inte ens utreder om det begåtts brott av olika tjänstemän/politiker i handläggningen av olika ärenden mot Klas Adsell och hans rörelse.

Förtydligande:

Kommunen och jag har haft mer än 60 ärenden i olika domstolar och hos olika myndigheter sedan 1993. Detta beroende på att f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnsson (s) vill ha det så. Det här ärendet avser endast de frågor som jag måste ha svar på, för att veta vilka bygglov mm. som finns på fastigheten Kvarntorp 1:3. Dessutom vill jag veta hur man kommer att reglera Torshagsån fortsättningsvis. Dessa frågor måste jag naturligtvis ha full klarhet i för att eventuellt kunna köpa fastigheten. Ett par av frågorna gäller kommunens sätt att misskreditera mig för att inte säga utmåla mig som brottslig och klandervärd. Övriga frågor som drivs och kommer att drivas i andra ärenden, är skilt från detta mål.

Grund för yrkandet:

Jag har tidigare ägt fastigheten Kvarntorp 1:3. Nu har jag för avsikt att köpa tillbaka fastigheten. Jag har fått dubbla budskap om att det finns och att det inte finns byggnadslov för uppställning av husvagnar, bygglov för pizzeria och bageri. Jag har dessutom fått dubbla budskap om Torshagsån att man inte ska tappa mer än vad som ryms i ån, jag har också fått beskedet att man kommer att tappa tre gånger mer än vad som ryms i Torshagsån utan att skador uppstår.

Man har dessutom gjort utredningar som kommit fram till att jag är farlig och försökt att påverka polisutredningar.

Det här verkar naturligtvis lite snurrigt, men allt beror på att den tidigare kommunala ledningen runt Jan-Olov Johnsson (s) accepterade att olika tjänstemän förde fram direkt felaktiga uppgifter, till olika myndigheter och i olika domstolar. Enligt flera uppgifter bl.a. från f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg, så säger tjänstemännen vad dom blir tillsagda att säga. Det har förekommit lögner även under sanningsförsäkran från bl.a. f.d. bygglovchefen Bengt Johansson, f.d. chefsarkitekten Nils Ryman och f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg . Nu har man ju lite svårt att rentvå sig vilket innebär att man till varje pris vill undvika att svara på ett klart och tydligt sätt, och därigenom bekräfta att man medvetet lämnat falska uppgifter, för att skada mig. Dagens politiska majoriteten är på samma sätt som på f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnssons tid  är handlingsförlamad.

Bakgrund:

Klas Adsell har ägt fastigheten Kvarntorp 1:3 sedan 1968. Han fick då byggnadslov för bl.a. service och försäljning av bilar. Bilarna var parkerade utomhus, på ett område i plan angivet som allmänplatsmark (park). 1978 gjorde bygglovkontoret en utredning om verksamheten, som då även inbegrep försäljning, uppställning av husvagnar och en omfattande fritidsbutik Bygglovkontoret kom fram till att byggnadslov fanns, även för denna verksamhet (husvagnar). Man krävde stora skyltar som angav var parkeringsplatserna var belägna. För bl.a. detta fick Klas Adsell byggnadslov. 1980 ödelade en brand huvudbyggnaden som återuppbyggdes 1980 och 1982. På ritningen från 1982 står klart och tydligt ”UPPSTÄLLNING FÖR HUSVAGNAR) Byggnadslov för bl.a. service, försäljning och uppställning av husvagnar erhölls. F.d. bygglovchefen Bengt Johansson har bl.a. sagt 1988, att de uppställningsplatser som jag inte tagit i anspråk 1987 när nya plan och bygglagen kom, måste jag söka nytt bygglov för. Han har även angett att bygglovet gäller för det som framkommer av ritningarna. F.d. bygglovhandläggarna Erik Jämtner och Olof Rydberg har på olika sätt bekräftat att uppställning av husvagnar kräver bygglov och att jag hade byggnadslov för husvagnar. F.d. bygglovchefen Bengt Johansson har också bekräftat bygglovet innan han blev ombedd att förneka det på ett eller annat sätt.   F.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg bygglovhandläggren Eric Jämtner kallade detta upplag respektive yrkesmässig försäljning. Det finns prejudikat som anger att uppställning av ett antal husvagnar under en månad kräver byggnadslov (RÅ 1980 2:73).

När det gäller byggloven från 1980 och 1982 som f.d. bygglovchefen Bengt Johansson och f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg handlagt  så säger dom på fullt allvar att dom inte vet vad dom gäller för, och att jag  söka nytt bygglov för att få veta vad det gamla gäller för. GENIALT.

Efter att Norrköpings kommun införlivat Kvillinge kommun, slutade man att sköta ett vattendrag som gick ut i Torshagsån på min fastighet. Detta samt andra problem gjorde att jag behövde kulvertera 52 meter av Torshagsån. Jag tog reda på vad som krävdes för att slippa söka vattendom. Bl.a. var det viktigt att kulverteringen inte låg på planlagt område och att det i övrigt inte stred mot planens syfte. Jag fick klarsignal från Olof Rydberg och Bengt Johansson dels att kulverteringen inte låg på planlagt område, och att kulverteringen i övrigt inte stred mot planens syften

Jag kulverterade Torshagsån. Kommunens miljödirektör Eva Lindahl och kommunekologen Kaj Almqvist, började bearbeta Olof Rydberg och Bengt Johansson. Efter ett tag mindes de inte mina samtal med f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg.

På grund av allt bråk så sökte jag vattendom i efterhand. På ett eller annat sätt hade man fått, f.d. chefsarkitekten Nils Ryman och kommunekologen Kaj Almqvist att förneka givna byggnadslov för bl.a. uppställning av husvagnar. Man förnekade dessutom, att jag överhuvudtaget kontaktade kommunen innan jag kulverterade. Jag fälldes senare i Vattenöverdomstolen på grund av att jag hade svårigheter att bevisa att Nils Ryman och Kaj Almqvist lämnat falska upplysningar. Under 5 år samlade jag bevis för, att styrka att Kaj Almqvist och Nils Ryman, ljugit medvetet i Vattendomstolen och till media.

Jag offentliggjorde fakta i målet. Socialdemokratiska kommunalrådet Jan-Olof Johnsson (s) och bygg och miljöskyddsnämndens ordförande Jan-Erik Karlsson (s), bestämde att alla mina ärenden skulle drivas hos olika myndigheter fortsättningsvis ”när vi nu har ett fungerande rättssystem”. Det har tills dags dato blivit fler än 60 ärenden, och har kostat skattebetalarna ca 15 millioner varav jag har fått 1,6 millioner direkt och indirekt.

Man började inse att jag hade så pass på fötterna, att man som jag uppfattade under utpressningsliknande former köpte tillbaka den kulverterade sträckan, kostnad 3 – 4 millioner inkluderat återställandet. Björn Lunnerdahl skrev under förhandlingarna ”den olagligt kulverterade Torshagsån”, trotts att han var informerad om fakta. Man ansåg tydligen, att det värt 15 millioner att skydda f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnsson, f.d. chefsarkitekten Nils Ryman och kommunekologen Kaj Almqvist. 

För som det måste uppfattas, fortsättningsvis skydda Nils Ryman och Kaj Almqvist, så beslöts det i kretsen runt Jan-Olov Johnsson (s),  att fastställde att min fastighet saknade byggnadslov för uppställning av husvagnar och att byggnadslov för pizzeria och livsmedel saknades. Senare fick jag sex beslut om att de byggnadslov jag erhållit innefattade byggnadslov för pizzeria och livsmedel, genomslutbevis från ett bygganmälanärende, tre gånger från Länsstyrelsen, en gång från Länsrätten , en gång från Kammarrätten. Regeringsrätten gav inte kommunen prövningstillstånd. Ändå hävdar kommunen på olika sätt att byggnadslov för pizzeria saknas eller inte erfordras.

I tre utredningar har man undanhållit fakta och förnekat att uppställning av husvagnar även före 1987, krävde byggnadslov. Utredningarna gjordes för att få nämnden att ta felaktiga beslut grundades på falska och även undanhållna förutsättningar. Man förnekade genom Ulf Riismark att parkeringen på den planlagda allemansplatsen överhuvudtaget diskuterats. Utredningarna gjordes av Jan-Erik Karlsson, f.d. bygglovchefen Bengt Johansson och f.d. chefsjuristen Ulf Riismark. Nämnden följde Johanssons och Riismarks förslag.

Senare fick miljö och hälsa information från Bengt Johansson, att bygglov för ett bageri i fastigheten också saknade byggnadslov. Detta var naturligtvis fel. Miljö och hälsas chef Lennart Forsell löste senare detta problem så hans anställda slapp att få problem på grund av f.d. bygglovchefen Bengt Johansson okunnighet i plan och bygglovfrågor, eller var det kanske repressalier. Jag fälldes senare av Tingsrätten för att ha kulverterat Torshagsån, på grund av att kommunens tjänstemän tappade minnet, framförallt f.d. bygglovchefen Bengt Johansson , f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg, f.d. chefsarkitekten Nils Ryman, miljökoordinatorn Eva Lindahl och kommunekologen Kaj Almqvist  . Jag fick nästan 5 000:- i böter och riskerade 2 års fängelse.

Allt för att f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnsson, f.d. bygg och miljönämndens ordförande Jan-Erik Karlsson, f.d. bygglovchefen Bengt Johansson, f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg, miljödirektören Eva Lindahl, kommunekologen Kaj Almqvist valde som det måste uppfattas, att offra mig genom att tiga med sanningen. Man får den uppfattningen att även dagens ledning prioriterar, att tiga när det osar katt.

Allt resulterade i personlig konkurs, mitt bolag blev försatt i konkurs min fastighet kunde inte drivas utan byggnadslov, så den såldes på exekutiv auktion. Jag fortsatte att informera allmänheten om fakta.

Jag polisanmälde fyra tjänstemän för alvarliga brott som enkelt kunde styrkas. Någon i kretsen enligt olika uppgifter, runt Jan-Olov Johnsson (s)  och Jan-Erik Karlsson (s) försökte påverka utredningarna. Resultatet blev brott kan inte styrkas.

Någon gjorde dessutom uttalande om att jag var farlig som man också informerade de anställda på bygglovkontoret om.

Kommunen har även för att kunna ändra på  regleringen av Torshagsån, byggt om olagligt för att öka kapaciteten till mer än 3000 lit/sek. i ån. Fastigheten som det här målet gäller har en kapacitet på 600 – 1000 lit/sek. Flera fastigheter utmed ån har en kapacitet begränsad till strax över 1000 lit/sek. Kommunens konsulter har framfört till kommunen att genomförda ändringar krävde vattendom, detta har miljösidan med Norrköpings vattens ordförande Maj-Lis Alm inte brytt sig om trotts att hon i vattendomstolen fördömer den som gör en bråkdel så stora arbeten som kommunen..

Kommunen och Adsell har flera pågående processer som gäller skadestånd för bl.a. fel eller försummelse vid myndighetsutövning.

Saken:

·        Detta mindre mål har enbart till syfte att få Norrköpings kommun att informera klart och tydligt att det finns byggnadslov för uppställning av husvagnar, pizzeria och bageri, och vad som framgår av mina yrkanden..

Grunden till att jag för en fastställelsetalan är att jag själv eller tillsammans med någon annan har för avsikt att förvärva fastigheten Kvarntorp 1:3.

Jag har väntat i flera år på för att få ett besked vilka regler som gäller för fastigheten, och då finns det bara de olika svaren som framgår av plan och bygglagen. Att det finns byggnadslov eller att det inte finns byggnadslov. Eller att det finns tidsbegränsade lov eller lov med begränsningar.

Besked om man tänker tappa mer än vad som ryms i ån eller dränka de boende nedströms.

Att man dementerar min farlighet  

Vi har haft och har en ledning i Norrköping, som uppenbart inte använt sig av demokratiska metoder och har i stället prioriterat att inte följa gällande regler och lagar, för att skydda gruppen runt f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnsson .  

Detta är ingen ursäkt för att dagens ledning ska fortsätta bryta mot bl.a. förvaltningslagen och vägra lämna ut vilka byggnadslov och regler som gäller för en fastighet.

Det finns  ingen ursäkt för att dagens ledning inte utreder direkt brottslig verksamhet. De är väl informerade om att bygglovkontorets tjänstemän blivit informerade om, att Klas Adsell är farlig.

Jag har också informerat om vilken politiker som försökt att påverka en polisanmälan mot tre tjänstemän.

Som en information vid delgivningen av de inblandade, så brukar f.d. bygglovchefen Bengt Johansson inte lösa ut rekommenderade brev. Han tar inte heller emot brev som jag överlämnar personligen trotts vittnen.

I övrigt är kommunen mästare på att försöka förhala ärenden och förneka det mesta så att det ofta blir pinsamt.

Hemställan:

1.      Jag hemställer att Norrköpings Tingsrätt fastställer att det på fastigheten Kvarntorp 1:3 finns gällande lov för uppställning av husvagnar, pizzeria och bageri.

2.      Jag hemställer att Norrköpings Tingsrätt fastställer att Norrköpings kommun måste informera  klart på vilket sätt som Nedre Glottern skall regleras i Torshagsån. Antingen så att flödet ryms i den befintliga kanalen alltså runt 600 - 1000 lit/sek  Eller så ska man tappa större flöden som man aviserat. Detta kommer att resultera i omfattande skador. Det vore lämpligt att Tingsrätten informerade om det personliga ansvaret för den inom kommunen som bara sitter och väntar på en skada som inte täcks av försäkringar eftersom kommunen är informerad om att skadan kommer frågan är när.

3.      Jag hemställer att stadsjuristen Siv Lejefors och Bengt Johansson solidariskt med Norrköpings kommun döms att ersätta mig med 19 500:- jämte ränt från det dom fallit.

4.      Jag hemställer att stadsjuristen Siv Lejefors och Bengt Johansson måste informera mig om vad de informerade Kommunstyrelsen om i mina ärenden i anslutning till semestern 2004.

5.      Jag hemställer att det fastställs att stadsjuristen Siv Lejefors fått kommunens uppdrag att föra kommunens talan och svar på mitt brev till kommunstyrelsen på senvåren 2004 i tillämpliga delar. Detta ska innefatta att hon senare delegerat bygglovfrågorna till f.d. bygglovchefen Bengt Johansson.

6.      Jag hemställer att Norrköpings Tingsrätt fastställer och informerar  myndigheten Norrköpings kommun inte får göra kränkande utredningar och informera bygglovkontorets tjänstemän, om att Klas Adsell är farlig. Detta bör även innefatta att kommunen bekräftar vem som ligger bakom utredningen.

7.      Jag hemställer att Norrköpings Tingsrätt fastställer varför Norrköpings kommun inte utreder anmälningar där kommunpolitiker på olika sätt försöker påverka polisutredningar.

Bevisning:

Jag har ett omfattande material från utredningar, som bekräftar att fastigheten haft gällande byggnadslov, tills kommunledningen beslutade att skydda de som framfört falska uppgifter i bl.a. Vattendomstolen.

Jag har även utredningar där Ulf Riismark, f.d. bygg och miljönämndens ordförande Jan-Erik Karlsson och f.d. bygglovchefen Bengt Johansson förelagt nämnden felaktigt grundmaterial och uteslutit och förnekat viktiga inslag.

Jag har även bandinspelningar från Tingsrätten och Hovrätten där f.d. chefsarkitekten Nils Ryman, f.d. bygglovhandläggaren Olof Rydberg och f.d. bygglovchefen Bengt Johansson lämnar direkt felaktiga vittnesmål under sanningsförsäkran.

Jag har även bandinspelningar där f.d. bygglovchefen Bengt Johansson säger att man får bygglov för det som framgår av ritningarna och där står bl.a UPPSTÄLLNING av husvagnar.

Jag har även bandinspelningar där f.d. stadsjuristen Susanne Christensson bekräftar vad som även framkommer av Boverkets publikationer, att byggnadslov för handel och försäljning innefattar allt från skomakeri till restaurang.

Det är beklämmande att de som har ansvaret för Norrköpings kommun vägrar att informera om viktiga frågor som berör min näringsverksamhet. Det är dessutom beklagligt att f.d. kommunalrådet Jan-Olov Johnssons åsikt att allt ska avgöras i rättssystemet, stöds av sittande politiska majoritet. Kommunen har chansen att besinna sig och lägga korten på borden om vad som gäller för fastigheten Kvarntorp 1:3. Förvaltningslagen är underställd EG-rätten och jag har för avsikt att ”köra” det här målet upp i Europadomstolen, främst för att visa vad kommunledningen prioriterar, att följa gällande regler eller sätta sig över gällande lagar. Se på Internetsidan http://www.nt.se/output.asp?ArticleID=157712  om vad politikerna sa före förra valet om att följa olika lagar och regler, socialdemokraterna teg då också .

För ordningens skull vill jag meddela att jag försöker att informera allmänheten om hur kommunen agerar, mot den enskilde när man vill skydda de som vågar begå brott och lämna falsk information för att åsamka den enskilde stora kostnader, som det allmänna rätteligen skulle stå för.

Jag försöker även informera om vilka konsekvenser det för med sig, när man anställer ”närstående inom gruppen” i stället för efter kompetens.

I kommentarerna och förarbetena till nya förvaltningslagen, så anges det klart. För att följa den nya förvaltningslagen så måste det till en attitydförändring hos myndigheten, detta har de flesta myndigheter anammat, men tyvärr så har det inte gått fram till Norrköpings nuvarande politiska majoritet.

Vi ser en kommunledning som accepterade att kommunalråd var missbrukare och körde rattfull och tablettpåverkad, utan att någon vidtog några åtgärder.

Vi ser en kommunledning som accepterade att kommunstyrelsens ordförande inte betalade sin 50-årsfest.

Vi ser en kommunledning som inte klarar av att styra upp, en upphandling av en tillbyggnad på badhuset.

Vi ser en kommunledning som inte klarar av att stoppa en försäljning av en soptipp till handelsträdgård.

Vi ser en kommunledning som köper spårvagnar som inte finns.

Vi ser en kommunledning som lägger ner skolor utan att undersöka vad effekterna blir.

Vi ser en kommunledning som styrs av de som valt att gömma sig och försöker vältra över ansvaret på dem som inte har ett dugg med saken att göra.

Vi ser en kommunledning som inte ens reagerar när en f.d. chefsjurist Ulf Riismark, en f.d. bygglovchef Bengt Johansson en f.d. chefsarkitekt Nils Ryman och en f.d. bygglovhandläggare Olof Rydberg inte ens löser ut rekommenderade brev.

Vi ser en kommunledning som inte ens reagerar när f.d. bygglovchefen Bengt Johansson inte ens tar emot brev som personligen överlämnas i närvaro av hans chef.

Av den anledningen så passar jag på här att påpeka mitt krav på Norrköpings kommun och bl.a. f.d. bygglovchefen Bengt Johansson på 15 millioner jämte ränta som jag framfört tidigare. Detta för att få ett nytt preskriberationsavbrott. Detta krav har inget med detta mål att göra.

 

Med vänlig hälsning

 

 

Klas Adsell