Sektion 3.
Ändrad 2004-02-09, 2004-02-15 Jag
yrkar att Kommunen/Sydkraft skall återställa Torshagsån eller bekosta
ändringarna nedströms. Dom fantiserar om vattenflöden utan att veta.
Dom har lovat säker tappning. Kommentar av Länsstyrelsens beslut.
Vilka olagliga arbeten har gjorts. Yrkande: Att
Sydkraft och/eller Norrköpings kommun åläggs att bekosta de förändringar
som måste göras i Torshagsån, för att de av Sydkraft aviserade,
ibland 3000 lit/sek. ibland
3500 lit/sek och ibland 5 000 lit/sek, skall kunna passera i ån nedströms
Nedre Glottern ut i Bråviken, utan skador på fastigheterna nedströms.
Och/eller
att förordna en besiktningsman för utredning av omständigheterna …
enligt 9 kap 5 § (1998:12) … särskilda bestämmelser om
vattenverksamhet …. Om
Miljödomstolen eller annan myndighet, inte kan förmå Norrköpings
kommun eller Sydkraft att bekosta de förändringar som krävs. För att
de av Sydkraft och kommunen aviserade flöden ska kunna passera nedströms
i Torshagsån. Ja då måste naturligtvis Sydkraft och eller Norrköpings
kommun, åläggas att inte tappa mer än vad som ryms vid
makaronifabriken, i den befintliga stenlagda kanalen , en kontinuerlig
tappning från Nedre Glottern på ca 580 lit/sek. Om
Sydkraft/Norrköpings kommun inte vidtar dessa åtgärder, så att en säker
tappning utan skador nedströms kan garanteras, så återstår endast
att de olagliga arbetena återställs med att, dammen, tas bort. Den
tidigare ventilen till turbinen tas bort från kanalen. Kanalen på dom
ställen som kanalen breddas återställs till tidigare bredd. Tuben
omedelbart uppströms Torshagsfabriken på 1000 mm i diameter återställs
till 800 mm. i diameter. Att
det minimiflöde på ca minst 25 lit/sek som tidigare var renat
avloppsvatten återställs, eller ersätts av annat flöde, så att det alltid finns
minst detta flöde i ån.
Det ingick i vattendomen av hävd, enligt kommunens utredning. . Kommentar
till Länsstyrelsens beslut
2003-12-03. Sid
1 Det framgår av beslutet att Sydkraft planerar att tappa 3000 lit/sek.
VBB VIAKs utredning visar att den olagligt ombyggda tuben omedelbart
uppströms Torshagsfabriken rymmer endast 2000 lit/sek. Sydkraft
planerar således att tappa mer än vad som ryms i systemet. Det framgår
att jag framfört att min gamla anläggning inte tål mer än 500 –
1000 lit/sek. Sid
2 Länsstyrelsen bedömde
att någon skada inte kunde konstateras genom inverkan på vattenförhållandena.
Troligtvis har Länsstyrelsen missat att man ökat kapaciteten med 60 %
i den olagligt ombyggda tuben, troligen har man även missat att
kommunens utredning kommit fram till att dammen kräver vattendom. Sid
3 Länsstyrelsen konstaterar att det inte finns några fastställda föreskrifter
om högsta eller lägsta tappning……… Kommunen har där emot i sin
utredning kommit fram till att de 25 lit/sek renat avloppsvatten, kan
anses som en skyldighet för kommunen att tappa. Det
anges att man reglerar med beaktande av nedströms belägna intressen,
men ändå har det uppstått omfattande skador, vid Traskvarn, Bråbo,
Makaronifabriken, Arthurs villa och vid Björnsnäs. Sydkrafts
uttalanden är inte trovärdiga. Den reglering som görs idag utförs
inte på det sätt som kommunen tolkat vattendomen som tillkommit av
havd. Domen grundar sig på det regleringssätt som gjordes på tidigt
1900-tal, nämligen att utnyttja hela vattenmagasinet i Nedre Glottern,
för att inte spilla något vatten direkt i kanalen. Detta har kommunen
konstaterat i sina utredningar, och bör således ingå i vattendomen
som kommit till av hävd.. Länsstyrelsen
säger sig inte finna skäl till att vidta någon åtgärd. Jag har förmodligen
inte varit tillräckligt tydlig med att förklara att det inte går att
tappa 3000 lit/sek i en tub med kapaciteten 2000 lit/sek. Eller att
kommunen i princip 3-dubblat möjligheten att tappa i kanalen från 1100
lit/sek till 3000 lit/sek. Om vi inte gör något
idag så är det bara att vänta till katastrofen är ett faktum. Sid
4 Sydkraft har angett att den nya dammen inte påverkar förutsättningarna
för att avbörda vatten. Kommunens utredning i ärendet för att kunna
öka avbördningen från Glottern, angav dock att dammen var ett av förslagen
till att öka avbördningen från Nedre Glottern, det förstår varje
tekniker utom Sydkrafts tekniker. Att
Sydkrafts sedan anger att man bygger en bottenplatta för att förhindra
läckage. Av vilken anledning skulle inte läckage uppstå i kanalen i
övrigt. En nödlögn naturligtvis. Länsstyrelsen
har konstaterat att ventilen som försåg turbinen med vatten är ändrad
och nu går ut i kanalen. Jag anser att det är ett olagligt vattenföretag
att flytta en ventil från en turbin, det påverkar helt klart
vattenförhållandena, genom att mer än fördubbla möjligheten att
tappa i kanalen. Kommunens utredare konstaterar, "för
anläggning av en sådan damm erfordras ......... att domstol
lämnar tillstånd (vattendom)." Det
är inte förankrat i miljöbalken att 225 mm-tuben som försåg
hydroforanläggningen med vatten, kan ersättas med en annan ventil för
att öka flödet i kanalen. Förändringen strider mot gällande miljö-lagar. Det
anges att de olagliga ombyggnaderna syftade till att öka säkerheten i
tappningen. Typiskt Norrköpings kommun, säga vad som man med facit i
hand anser lämpligt i stället för fakta. Kommunens utredning har
kommit fram till att syftet var att kunna tappa större flöden i
kanalen för att kunna ha Nedre Glottern på en stabilare nivå, man
diskuterade även att endast ha ett breddavlopp. Det är underligt att
moralen är så låg på flera håll inom kommunen, så att man inte vågar
stå för fakta. Säkerheten ökar inte när man dränker traskvarn,
makaronifabriken samt vandringsbroar. Man dränker
anläggningarna nedströms medvetet. Som
gammalt sjöbefäl och senare maskinchef i civilförsvaret så kan jag
upplysa om att det för yrkesfolk inte är svårare att reglera en nästan
utsliten ventil jämfört med en ny. Det är det som skiljer yrkesmän
från icke yrkesmän. Det går således inte att rekrytera efter parti
eller grupptillhörighet. Sid
5 Länsstyrelsen har konstaterat att kraftverkstuben kapats, och numer går
rätt ut i kanalen i stället. Förmodligen
har Länsstyrelsen inte informerats om att en strypning på 800 mm
tagits bort och att diametern i dag är 900 mm. Länsstyrelsen har
konstaterat att vattendom inte sökts. En sådan förändring kräver
dock vattendom. Länsstyrelsen
anser att anläggningarna 1996 överensstämmer med anläggningarna
1964. Det framgår klart från de 5 olika utredningarna att betydande
kapacitetshöjande ombyggnader skett i kanalen, och att en del av dem kräver
bygglov. Det strider mot
miljöbalken att lägga till flödet från turbinen in i kanalen. Även
om man fått detta, var kapaciteten 1100 och 1200 lit/sek., även om det
inte var tänkt eller fanns underlag för att köra 1200 lit/sek mer än
under kortare tider. I dag går
det att tappa 3000 lit/sek från Nedre Glottern, än väsentlig förändring
som kräver vattendom. Det
framgår av beslutet att Sydkraft och kommunen undanhåller areaökningen
i tuben uppströms Torshagsfabriken, man vill heller inte bekräfta att
flödesmätningen i dammen kom till när man redan beslutat om byggandet
av dammen. Man vill heller inte bekräfta att flödesmätningen är
otillförlitlig. Att man försökt vid flertalet tillfällen att åtgärda
detta men inte lyckats. Det största felet är att dammen är felbyggd,
för nuvarande flöden. Säkrare mätbord finns dock längre nedströms. Länsstyrelsen
borde låtit Sydkraft och kommunen redogöra för, på vilket sätt ombyggnaden
av dammen ger än säkrare tappning. Menar man då att försöka få 3000 lit/sek
passera i en tub med kapaciteten 2000 lit/sek., eller vad menar man ??
Vari bestod förstärkningen och kapcitetsökningen på 60 % omedelbart
uppströms Torshagshuset. Länsstyrelsen
konstaterar felaktigt att ”medföra i stort sett samma regleringsmöjligheter
som tidigare. ” Det framgår klart från de utredningar som gjorts att
syftet med föreslagna och verkställda ombyggnader var att öka
kapaciteten i kanalen väsentligt, och att det för detta krävdes
vattendom. Mellan
raderna så anser nog Länsstyrelsen att vattendom krävts, men att man
som tillsynsmyndighet endast har att ta ställning till om skäl föreligger
att påfordra rättelseåtgärder. Tyvärr har jag inte tillräckligt
kraftfullt redovisat vad som Sydkraft och Norrköpings kommun försöker
att undanhålla, men anser nog att jag fått med det viktigaste som
tidigare saknades, i detta
överklagandet. Länsstyrelsen
anger också Ev skador är främst beroende av hur regleringsrätten utövas.
Det är ett riktigt konstaterande av Länsstyrelsen. För min del så står det klart, att på det sätt Sydkraft reglerar
Nedre Glottern, så räcker inte den beredskap med att knappast använda
sig av Nedre Glotterns vattenmagasin. Det har redan visat sig att det
inte behövs någon kraftigare nederbörd, för att man måste tappa mer
än vad som ryms nedströms. Ingen har heller kontrollerat vad som ryms
vid makaronifabriken, men jag vet ca 600 lit/sek. Sydkraft anger 3000
lit/sek. kan lätt passera. Länsstyrelsen
anser att tilloppskanalen till turbinen vid makaronifabriken, kan ha minskat genomströmningsmöjligheterna.
Den kritiska delen av kanalen vid makaronifabriken var en 7 – 8 meter
långt helt slutet system med bredden ca 2 meter och djupet 5 – 6 dm.
Oavsett om vattnet kommer i tuben eller kanalen så måste det passera
det slutna utrymmet och då har det i princip ingen betydelse, mer än
att släppa vatten både i tuben och i kanalen som träffar varandra i
90 graders vinkel, så uppstår en turbulens som minskar det totala flödet
i det slutna utrymmet. Det är riktigt att anläggningen klarat 1000
lit/sek under kortare tider, vattnet går då upp på jordslänten ovan
kanalens stenläggning. Vid senare rekonstruktioner efter att detta brev skrevs ursprungligen, så vet vi att den svagaste länken låg nedströms turbinhuset med en jordvall ovan som låg under vatten innan 600 lit/sek. Eroderingen av slänten borde därför ha börjat nedströms turbinen. Då har tilloppskanalen inte heller någon flödesökande funktion. Nästa svaga punkt var några meter uppströms turbinhuset, med samma jordslänt, samt jordslänten som gick bredvid turbinhusets västra sida. Det
är riktigt att trätuben till turbinen förstördes vid en brand 1980
och att vattendom för detta inte sökts. Skämt åsido, så hade jag
inte beslutat om den var lönsamt att starta upp turbinen eller inte. Av
den anledningen byggdes inte en ny tub, försäkring saknades dessutom. Turbinen
var jag tvungen att ta bort, eftersom Sydkraft ändrat regleringssätt
och att deras konsulter enligt bifogade utredningar kommit fram till att
3000 lit/sek går att tappa. Kommunens konsult varit tvungen att avbryta
provtappningar på mindre än 1000 lit/sek. Ingen har heller velat
konstatera att kanalen vid makaronifabriken går full vid en tappning från
Nedre Glottern på 580 lit/sek. Sidan
7 Länsstyrelsen har fått uppgiften att man ändrat regleringen så att
mindre vattenståndväxlingar uppkommer idag. Man har angett att detta
beror på att man vill minska skadorna genom mindre vattenståndsväxlingar,
att säkerställa dricksvattenuttaget, och att säkerställa
minimivattentappningar. Tänk om kommunen och Sydkraft bara hade haft
lite yrkesetik, och stått för fakta. Fakta är följande, att det är
helt riktigt att mindre vattenståndväxlingar minskar skadorna runt
Nedre Glottern, både för djurliv och människor. För att uppnå ett
minimum av vattenståndsväxlingar så måste man kunna tappa lika
mycket som tillflödet, ivart fall i närheten. Flera utredningar visar att tillflödet varit
under längre tider mellan 3500 – 5000 lit/sek. Detta ska sedan tappas
i en tub med kapaciteten 2000 lit/sek och sedan i kanalen hos
makaronifabriken som rymmer 500 – kanske 1000 lit/sek. En ekvation som
inte går ihop. Dricksvattenuttaget är mindre än min-tillflödet
och behöver inte säkerställas. Låt mig samtidigt påminna om att
Sydkraft bett att inte få något minimiflöde i ån. Låt mig samtidigt
påminna om att Sydkraft stängde av vattnet helt i Torshagsån för något
år sedan. Det stämmer inte vad man uppger till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen
anger att det ankommer på regleringsrättsinnehavaren att utföra
regleringen enligt de förutsättningar som gäller för denna. De
utredningar som kommunen låtit göra har visat att man varit tvungen
att använda hela regleringshöjden i Nedre Glottern för att inte
spilla vatten i kanalen. Det framkommer också att en del av föreslagna
och i dag vidtagna åtgärder kräver vattendom. Det är således inte
okunnighet om lagstiftningen som gjort att kommunen inte sökt
vattendom, utan att om man får tro Nils Ryman och Kaj Almqvist, så kan
man inte få det till annat att man anser sig stå över lagen. Klara
skäl för att ingripa mot Sydkraft/kommunen finns alltså. Även
om jag kanske har formulerat mig fel rent juridiskt, så bör Miljödomstolen
agera på lämpligt sätt, när det som här, står helt klart att Norrköpings
kommun, blivit informerade om att de förändringar man velat göra kräver
vattendom. Detta för att kunna tappa större mängder vatten per
tidsenhet än tidigare i Torshagsån. Norrköpings
kommun låter även verkställa de olagliga arbetena, med hjälp av folk
som utger sig att vara för att miljölagarna ska följas.
Det är även olagligt att flytta flöden från ett ställe till
ett annat. Det fanns tidigare 4 utlopp i kanalen, renat avlopps vatten
25 lit/sek. processvatten för fabrikens hydrofor med max-kapacitet på
knappt 200 lit/sek. Dessa är för länge sedan bortkopplade. Sedan
fanns en ventil som gick till turbinen, den hade en max.kapacitet på
1200 lit/sek. Den utnyttjade i praktiken inte mer, än till mindre än hälften
under 9 – 10 timmar per arbetsdag. Helger och semester var flödet
genom de två stora ventiler helt stängda. Därutöver fanns en ventil
i kanalen med kapaciteten 1100 lit/sek. Det finns inte stöd i gamla
vattenlagen eller miljöbalken att flytta ventilen från turbinen till
kanalen, det finns inte heller stöd i miljöbalken att öka ventilens
tub från 800mm till 900 mm. Två olika ventilflöden har nu lagts ihop
olagligt i en kanal, och där ökat flödet från 1100 lit/sek Troligen
är kapaciteten med andra ändringar som Norrköpings kommun gjort,
det flöde som Sydkraft tidigare aviserat 3000 lit/sek. Nästan 3 gånger mer
än tidigare. Provkörningar kan visa och har visat att kanalen vid makaronifabriken
endast rymmer 580 lit/sek upp till kanalens stensatta ovansida, och den
stensatta kanalen har aldrig rymt mer. Detta går att rekonstruera när som helst, om Sydkraft ställer
upp. Jag kan få fram
vittnen som styrker att det aldrig gått fullt vid makaronifabriken
tidigare vid normala tappningar. Om
Miljödomstolen inte är rätt myndighet, så ber jag Miljödomstolen överlämnar
ärendet till den myndighet, som kan stoppa eller förbjuda Sydkrafts,
eller annan reglerare av Nedre Glottern. Som med hjälp av anordningar
som kommit till olagligt, och utan vattendom, och som ostridigt kommit
till för att öka avbördningen i Torshagsån. Om
Sydkraft eller Norrköpings kommun inte bekostar de nödvändiga förändringarna,
måste de föreläggas att inte tappa mer än vad som ryms i Torshagsåns
befintliga system. Vilket är mindre än 1000lit/sek. vid tappning under
längre perioder. Kommunens utredningar kommer gång på gång tillbaka
till, att flödet i ån, inte ska vara större än att skador inte uppstår
nedströms. Det
kan tänkas att jag formulerat mig fel till Länsstyrelsen. Men det är
fullständigt klart att vi alla, inklusive de boende nedströms och även
kommunen, Sydkraft och Länsstyrelsen sett att skador uppstår vid flöden
i Torshagsån runt 1000 lit/sek. Det har kommunens konsulter uppmärksammat.
När nu Sydkraft aviserar flöden på 3000 och upp till 5000 lit/sek,
som i vart fall under en 14-dagars nivå varit 3500 lit/sek, bilaga
1976:5 6:e st, så förstår vi alla, utom kommunen och Sydkraft, vad
som kommer att inträffa. Inte om, utan när tillflödet är större än
vad som ryms i Torshagsån. Miljödomstolen eller annan myndighet måste
naturligtvis kunna stoppa en olaglig, ombyggnad som enligt kommunens begärda
utredningar visar att vattendom
krävs. Det har även framförts vid
informationsmöten, att ändringarna haft som syfte att öka flödet väsentligt
i Torshagsån. Vi
vet att tuben omedelbart uppströms Torshag rymmer max 2000 lit/sek, ändå
räknar man med att tappa mer än 3000 lit/sek. Inga andra än Sydkraft
och Norrköpings kommun, bara sitter ner och ser på, när man medvetet
arbetar för att tappa 3000 lit/sek när det bara får plats 2000
lit/sek. Medelvattenföring
i ån är ca 200 lit/sek. Min flödet- är 25 lit/sek. Det innebär att
om turbinen körts 2 månader på full effekt, så skulle en normal årsnederbörd
använts. De andra 10 månaderna hade turbinen i så fall fått stå.
Var och en förstår att på full effekt har man aldrig reglerat, mer än
under mycket kort tid, mindre än en timma i taget. Vi hade vi sett i
ån om man tappat mer än 580 lit/sek. kontinuerligt. Det
är beklagligt att både Norrköpings kommun och Sydkraft fullständigt
nonchalerar gällande miljölagar. Av Sydkrafts tidigare chef
f.d. C-G Holm med anledning av de skador jag fått, lämnade de mig
svaret ”Vi hör av oss om vi finner anledning till detta”. Nuvarande
chefen Göran Tunesson säger inför bl.a. Länsstyrelsen om mig, ”vi
skrattar inte med dig utan åt dig” Norrköpings
kommun med stadsjuristen Siv Lejefors (s) och överingenjör Björn
Lunnerdahl, tiger eller lämnar luddiga svar efter mycket lång tid. Kommunalrådet
Eva Andersson (s) och kommundirektören Björn Johansson (s) som sällan
eller aldrig svarar på brev, vill att Siv Lejefors ska vara min
kontaktman, efter 96 dagar så har hon ”inte kommunledningens uppdrag
att utreda allt”, men jag får inte veta, hur vi ska kunna gå vidare
utan kommunikation. Bakgrund,
Torshagsån: Norrköpings
kommun, tidigare Kvillinge kommun, har under 1900-talet haft problem med
regleringen av Nedre Glottern. De boende har också haft problem av att
Nedre Glotterns yta reglerats inom 2,9 meter. Flera utredningar har därför
gjorts, med syfte att bibehålla sjöns yta på en hög nivå med mycket
små vattenståndsväxlingar. För att det ska kunna ske, så måste man
öka tappningen av vatten i kanalen. Av utredningarna framgår bl.a. att
ett antal sjöar ingått i ett system för att kunna hålla Nedre
Glottern på en ganska så stabil nivå. Beredskap behövdes för både
för 50 och 100 års regn, samt för uttagande av dricksvatten. Under åren
har man successivt kopplat bort de flesta sjöarna i systemet. Man vill
helst tappa lika mycket i kanalen, som tillflödet! Av
utredningarna framgår att det under minst en 14 dagarsperiod bilaga
1976:5 6:e st, har Nedre
Glottern tillförts 3500 lit/sek
. Som kanalen regleras i dag finns ingen beredskap för
ett 14 dagars tillflöde på 3 500 lit/sek. Omfattande skador
kommer det att bli, när detta uppstår nästa gång. Det framgår även av kommunens utredningar, att ”Allmänt gäller att med rätt till reglering i sjö eller vattendrag är förenad skyldighet att inom regleringsrättens ram i görligaste mån verkställa vattenregleringen så att skada eller olägenhet inte uppstår” Det har de boende tagit till sig. Detta gör Sydkraft inte. Norrköpings kommun har som tidigare nämnts beslutat att hålla nivån på Nedre Glottern på en nästan konstant nivå och
i princip tappa detsamma som tillrinningen. Tillrinningen är ofta mer
än vad som kan tappas utan skador i Torshagsån. Av
utredningarna framgår att man frångått den vattendom som man haft av
hävd, där man har haft rätt att reglera Glottern inom 2,9 meter, och
nu reglerar inom ca 0,5 meter, och önskan är ännu snävare. Nu försöker
man att reglera ännu snävare. Då blir det automatisk flöden i
Torshagsån, som inte ryms i det befintliga systemet nedströms. Det
system som en gång låg som underlag för vattendomarna. Turbinen
vid Torshag hade en kapcitet på 1200 lit/sek. Den hade troligen aldrig
körts på maxeffekt, mer än max upp till en timma och skulle den har
gjort det så tar det ca 10-11 timmar innan flödet visar sig fullt ut
vid makaronifabriken! Turbinen
är nu bortkopplad utan att vattendom sökts! Av
utredningarna framgår även att det fanns 3 regleringsventiler från
Nedre Glottern varav en kopplades ihop med ett tubrör på 900 mm i
diameter som sedan övergick i en tub med diametern 800 mm. Den slutade
sedan i den överdimensionerade turbinen och hade då kapaciteten 1200
lit/sek. Turbinen kördes ca 9 - 10 timmar om dagen, med ungefär halv
effekt. Resten av dygnet och helger var både turbinen och de två stora
ventilerna helt avstängda. Det
fanns en mindre ventil med diametern 225 mm. Den var kopplad till
fabrikens hydrofor och hade inget med regleringen av Nedre Glottern att
göra. Den är borttagen i dag. Därutöver
fanns en ventil med kapaciteten 1000 lit/sek, som gick direkt ut den
stensatta kanalen. Kapaciteten är troligen ökad i dag, utan vattendom.
Ett
av förslagen hur Nedre Glottern skulle regleras var att bygga en damm
med i princip ett breddavlopp som skulle släppa lika mycket som
tillrinningen, som vi vet - bilaga 1976:5 6:e
st, - 3500 lit/sek under en 14 dagars-period. En kompromiss gjordes så att
man manuellt reglerar flödet genom dammen. Den damm som enligt
utredningen krävde vattendom. Dammen byggdes ändå 1966 utan vattendom
eller miljökonsekvensbeskrivning. Dammen
blev 12 meter lång,
en mätstation för vattenflödet byggdes in. Mätstationen är
felbyggd så att stora virvlar bildas, vilket gör att instrumenten har
stora avvikelser. Sydkrafts och kommunens tekniker har försökt att
justera det hela men misslyckats. Politiskt
ansvariga var dåvarande miljökommunalrådet Jan-Olov Johnsson (s) målare
och ombudsman, Jan-Erik Karlsson snickare och ombudsman (s) och Maj-Lis
Alm ordförande i Norrköpings vatten och Naturskyddsföreningen (s) och
ombudsman för socialdemokraterna.
Under byggnationen var vattnet i ån i princip avstängt under
ett halvår, med stor fiskdöd som följd i ån. Miljödirektör var Eva
Lindahl och kommunekolog var Kaj Almqvist, gjorde inget. Vi
vet ju hur många av de här människorna som gormade när jag hade
kulverterat 52 meter av Torshagsån 1992 efter att först konsulterat
Vattendomstolen i Växjö, om vilka regler som gällde. Därefter
kontaktade jag som bekant bygglovingenjören Olof Rydberg och dåvarande
bygglovchefen Bengt Johansson om bl.a. planfrågorna. Jag fick
klarsignal ”kommunen hade inga invändningar mot kulverteringen av
Torshagsån”. Hela kommunledningen var informerad om fakta, alla
blundade ändå! Vilka
olagliga arbeten har gjorts. Dels
har man byggt en 12 meter lång damm, med släta väggar, grävningsarbeten
har gjorts i åns botten, för att få plats med dammens botten. Å-fåran
har dessutom breddats avsevärt, för att få plats med dammen.
Syftet var enligt utredningarna, och muntlig information från Sydkraft
och kommunen, att kunna tappa större mängder vatten i Torshagsån.
Ändå förnekas detta av Sydkraft och Göran Tunesson. Utredningarna
gjorda av specialisten på det här området Stig Jacobsson. Han angav att
enbart dammen, krävde lov från dåvarande vattendomstolen. Dammen
byggdes 1996 och arbetet pågick under ett halv år med vattnet i ån
helt avstängt, med stor fiskedödlighet som följd i ån .
Dels
har i princip hela sjösystemets vattenmagasin i ett antal sjöar
kopplats bort, kvar finns enbart Nedre och Övre Glottern. En förändring
som kräver vattendom. Dels
har en trumma byggts om från diametern 800 mm till en diameter av 1000
mm. för att öka kapaciteten till kanalen när turbinen skulle kopplas
bort, En ökning av arean med nästan 60 %. Detta gjordes 1982. För
detta krävdes vattendom, enligt kommunens utredning. Ändringen gjordes
omedelbart uppströms Torshagsfabriken. Förmodligen
har den gamla ventilen med kapaciteten 1100 lit/sek ändrats för att
kunna släppa igenom betydligt större mängder vatten. Den
större ventilen med kapaciteten 1200 lit /sek med diametern från 900
mm och med en strypning till 800 mm, och där även turbinen minskar
vattenflödet ytterliggare. Det har nu ändrats så att, turbinen tagits
bort, strypningen på 800 mm har tagits bort med en kraftig areaökning
som följd, från 800 till 900 mm. eller 27 %. . Därutöver har tuben
kopplats in direkt i kanalen, med
mer än en fördubbling av tidigare tappningskapacitet i kanalen.
För detta krävs vattenlov och ändringarna ingår inte i tidigare hävd
eller vattendom. Det går inte att flytta på ett vatten flöde från
ett ställe till ett annat utan att söka vattendom. ¨Bl.a.
Miljöbalken 11 kap 2, 9 och 17 §§ är tillämpliga för dom olagliga
arbetena och deras tidigare motsvarighet i Vattenlagen. Det
framgår av olika utredningar att Norrköpings kommun hela tiden vetat
att skador uppkommer utmed Torshagsån redan vid 1000 lit/sek. Vi har
tillsammans med kommunen och Länsstyrelsen gjort provtappningar med
1200 lit/sek. Det är helt klart att det var gränsfall att anläggningarna
nedströms klarade detta, provtappningarna fick avbrytas för att inte
en bro vid Björnsnäs skulle sköljas bort. Vid
dessa utredningar gjorde provtappningar som visade att man inte kunde
tappa 1100 lit/sek under m er än en timme, utan att man var tvungen att
avsluta proven för att eliminera risken för skador. Min
tidigare anläggning makaronifabriken gick full upp till den stensatta
ovankanten vid 580/lit/sek, men vi vet att den klarat 1200 lit/sek under
några timmar, kanske på grund av att vi låtit en del betongklumpar
ligga kvar i slänten. Då har vattnet varit en bit upp på en jordslänt,
ovan den stensatta kanalen. Flödet är vad
Sydkraft angett uppe vid mätstation, flödet vid makaronfabriken
kan ha varit väsentligt större, på grund av tillring nedströms Det
framgår av utredningarna att syftet aldrig tidigare har varit att
tappa direkt ut i kanalen, utan kanalen var till för att kunna
tappa nödvändigt vatten vid reparation av turbinen. Det
framgår av utredningarna att man var mycket noga med att inget vatten
skulle tappas direkt ut i Torshagsån, utan att man tog tillvara allt
genom att utnyttja nedre Glotterns regleringsmöjligheter, med nivåskillnader
på 2,9 meter. Det
framgår också att man i princip aldrig tappade något vatten direkt i
kanalen, då kan heller ingen hävd finnas att låta den gamla ventilen
som gick till turbinen, gå ut direkt i kanalen. Detta har nästan
tredubblat tappningskapaciteten i ån. Allt utan vattendom. Sydkraft
vägrar att tappa 580 lit/sek så att alla kan se hur det ser ut, när
denna volym tappas vid makaronifabriken. Vi
vet alla att kapaciteten i kanalen uppströms Torshagsfabriken, låg på
strax över 1000 lit/sek vid makaroni fabriken kanske 580 lit/sek. (
Siffrorna baseras på vad Sydkraft uppgett och, kan vara betydligt större
). Mitten
januari 2004 tappas 750 lit/sek. från Nedre Glottern. Vi vet alla att Norrköpings kommun och Sydkraft aviserat flöden ofta mer än 3 000 lit/sek, vi vet att tillrinningen varit 3 500 lit/sek till Nedre Glottern. När nu Sydkraft inte utnyttjar regleringsrätten på närmare 3 meter i Nedre Glottern, utan kanske bara 0,5 meter, då har man inte heller någon hävd att luta sig emot, och börja att låta ån regleras inom 2,9 meter igen. När nedre Glottern hela tiden ligger nära sin maxnivå måste naturligtvis det som rinner till, ut i kanalen.
Det här är sektion 3
|