Uppdaterad 2003-11-15
|
Kollektivtrafiken lika välskött som Norrköpings kommun i övrigt, betalar gärna ett antal millioner för att nästan 10-dubbla avslagen för parkeringstillstånd. Vem ligger bakom ett sådant beslut istället för att använda pengarna för att underlätta för de handikappade. Är det något borgerligt parti som ställer upp på detta. Naturligtvis inte. Inget socialt och demokratiskt parti ställer upp på detta, enbart socialdemokraterna, och kanske deras handplockade tjänstemän.
Kommunens handläggare Inger Wiström inbillar sig att man alltid måste halta för att ha en funktionshindrande skada. Men så är det inte alltid. |
|
||||
Så har ser kollektivtrafikens enhetschef och Inger Wiströms chef ut, lägg märke till blicken och fundera var man brukar se just den här typen av blick. |
||||
Han reagerar inte som chef när handläggaren Inger Wiström kastar ut millioner, ja just det betalar av skattemedel för att försämra för de funktionshindrade i Norrköping. Roland Leonardsson ingriper inte. Kommunen har väl inte gjort någon konsekvensanalys den här gången heller. |
2003-01-30 Brev till Roland Leonardsson
2003-02-04 Brev till Roland Leonardsson
2003-02-09 Brev till Roland Leonardsson överklagar Inger Wiströms beslut. Kollektivtrafiken skickar inte överklagandet vidare
Bakgrund: Handläggaren Inger Wiström vid Kollektivtrafiken hade enligt egen uppgift skärpt reglerna för funktionshindrade i Norrköping. Hon använde sig av egna blanketter. Detta strider mot de anvisningar som beslutats av de gamla EES-länderna för att få en likvärdig bedömning både inom landet som utanför landet. Hon tvingar folk till personliga besök, och höll medicinska utfrågningar som hon varken har behörighet eller delegation för. Norrköping är bland de mest negativa att ge parkeringstillstånd till funktionshindrade och det skall försämras ytterliggare enligt Inger Wiström.
Jag reagerade kraftigt på detta och begärde ut handlingarna på vilka som sökt parkeringstillstånd, med namn och adress och telefonnummer samt vilket beslut handläggaren tagit.
Inte ska Klas Adsell få granska mig, Inger Wiström ber Roland Leonardsson om hjälp, som på känt Jan-Olof Johnsson manér vill lösa det här i Kammarrätten. Först måste man då frånta sig själva rätten att fatta beslut, om utlämnande av handlingar. Gällande delegation ändras så att man inte längre får lämna ut handlingar. Det blir enbart stadsjuristerna som i den nya delegation 8 får ta beslutet.
Syftet med att få ut handlingarna var naturligtvis att granska Inger Wiström och Roland Leonardsson, på Kollektivtrafiken.
Det primära var att kunna hjälpa dom som fått avslag och granska om de fått det på riktiga grunder, om kommunen varit lite smidig hade vi kunnat kompromissa men inte. Adsells ärende ska dras i Kammarrätten. Kostnad 30 000 - 50 000:- i Kammarrätten är en rimlig kostnad med 3 jurister och flera sekreterare inblandade. Siv Lejefors, Roland Leonardsson och Inger Wiström bör ha kostat 15 000:-. Sedan kostar säkert varje utredning av funktionshindrade 3 - 4 000:-. Jag har för mig att det är 1000 st i Norrköping. Man skapar förbud som kostar en satans massa pengar, i stället för möjligheter som är betydligt billigare. Var är logiken i att för en högre kostnad jävlas med dom som har funktionshinder.
Kommunalråden Mattias Ottosson och Eva Andersson har stort förtroende för sina tjänstemän, och agerar inte. Hur länge kommer deras väljare ha förtroende för dem. Det är skattebetalarnas plånböcker det gäller.
Av kammarrättens Domslut framgår att att jag inte får ut namnen på dom som fått avslag. Kammarrätten bifaller dock det väsentligaste, att jag får ta del av utgången av varje ärende Inger Wiström handlagt. Hade Roland Leonardsson och Inger Wiström vågat ta en diskussion hade dom sparat kanske 60 000 :- SANSLÖST.
När nu Kammarrätten ålagt kollektivtrafiken, med Roland Leonardsson, Inger Wiström och stadsjuristen Siv Lejefors att lämna ut handlingarna. Ja då ser jag vad jag befarat. En skrämmande hög del avslag. Kopia finns längst ned på den här sidan.
Utredning hur Norrköpings kommun medvetet försämrar möjligheten för de funktionshindrade att få parkeringstillstånd
År |
Bifall |
Avslag |
Avslag i % |
2001 |
329 |
59 |
15 |
2002 |
305 |
51 |
14 |
2003 t o m maj månad |
137 |
48 |
26 |
Ca 20 % av de som får avslag överklagar till Länsstyrelsen, den låga procenten beror på att man blir upplyst om att reglerna skärpts, sedan de fick tillstånd sist, vilket saknar förankring i gällande lagar och rekommendationer. Man skrämmer alltså de funktionshindrade, till tystnad.
Vad kostar den här hanteringen, att inte ens bibehålla hälften så många handikapparkeringar som riksgenomsnittet, och nu försämra ytterliggare antalet parkeringstillstånd . Tendensen går mot att Norrköpings kommun bara ska ha 1/3 så många parkeringstillstånd som övriga landet. Kunde vi inte vara bäst någon gång.
Kostnad:
För att kommunen ville dölja materialet och hindra mig från att granska dem, så borde överklagandet till Kammarrätten kosta ca. 60.000:-, tänk på att inte mindre än 4 jurister var inkopplade..
Den krångliga handläggningen där man kallar in de handikappade till förhör. Där en undersköterska som arbetat som nattbiträde inom åldringsvården, förhör den sökande om mediciner och sjukdomar. Detta har inget med med funktionshinder att göra och framför allt, handläggaren har inte har kompetens till detta.
Kommunens onödiga utredningskostnader inkluderat läkarbesök för den sökande, resekostnader mm. borde ligga runt 4.000:-/sökande alltså 1/3 av 1000 som har parkeringstillstånd utreds varje år av statistiken för i år kan vi utläsa att det blir 100 avslag. Således ca 333 som i år får parkerings tillstånd och hundra som får avslag. Det blir 433 handläggningar i år á 4.000:- kostnad ca 1.700.000:-.
Uppskattningsvis kommer endast 20 %, av de hundra avslagen att överklagas. Således 20 st att överklaga räkna med att varje överklagande hos Länsstyrelsen kostar skattebetalarna ca 25 000 alltså betydligt mindre än i Kammarrätten. Total kostnad för skattebetalarna ca 500.000:-.
Totalt kostar kollektivtrafikens strävan att drastiskt försämra för de funktionshindrade, ca 2.200.000:- om året i skattemedel. Ett hån mot de funktionshindrade. Med en effektivare handläggning där man ser möjligheter i stället för förbud så skulle enbart kommunens kostnader kunna minskas med 1.500.000:-. Skulle kommunen använda dessa pengarna till att förbättra antal parkeringsplatser så skulle vi inom några år vara ett föredöme. Men det är väl inte att tänka på, så länge som Roland Leonardsson, Inger Wiström är uppbackade av Kommunalråden Mattias Ottosson och Eva Andersson, då gäller det förbud istället för möjligheter, och det göt inget att det kostar mer..
Tunaforsnytt
Klas
Adsell
Nyköpingsvägen 33 Se-616 33 ÅBY
klas.adsell@telia.com
Mobil
073-2029961 Tel 011-69500 Fax
011-69500
ÅBY
den 2003-07-02
.
Källor
Dels
kommunförbundets anvisningar om hur gällande regler och lagar ska tillämpas,
där man även kan finna viss statistik på hur dåliga vi är på det här i
Norrköping .
Dels
samtal med kollektiv enhetschef Roland Leonardsson och handläggaren Inger
Wiström.
Hur
beräkningarna gjorts finner Du på Internetsidan http://www.tunaforsnytt.se
där du i vänsterspalten trycker på kollektivtrafiken ganska långt
ned för att komma fram till mina beräkningar. Kopia på den här insändaren
finns där också.
.
Fakta
Nedrustningen
för funktionshindrade i Norrköpings kommun, mycket dyrare för kommunen än
att följa gällande regler. Varför inte spara pengar och låta fler berättigade
få hjälp och stöd ! Det går enkelt att spar upp till 1.500.000:-/år.
Kammarrätten
har beslutat att Norrköpings kommun skall lämna ut material som man tidigare vägrat.
Materialet visar hur många parkeringstillstånd som kommunen dragit in för
funktionshindrade. Trotts att lagstiftningen inte har ändrats för dom som ska
förnya sina tillstånd i år, så har kollektivtrafiken på eget bevåg skärpt
kraven. Man avslår 26 % av de sökande,
tidigare var det ca 15 % vilket även det var en av de största procentuella
avslagen i landet. Norrköping har medvetet haft en tuff inställning, till att
bygga så kallade handikapplatser för de funktionshindrade i staden. Norrköping
är bland de sämsta i landet, med hälften så många parkeringsplatser
per 100.000 invånare, som snittet i övriga landet. Norrköping beviljar
historiskt bara hälften så många parkeringstillstånd per 100.000 invånare,
som övriga landet. Det ska man fortsätta att minska enligt Kollektivtrafiken. Vi
har säkert lika stor andel funktionshindrade här i Norrköping, som i övriga
landet. I dagsläget har ca 1000 personer parkeringstillstånd i Norrköping.
Vad som är märkligt är att man till en ofantlig kostnad på ca 2.200.000:-
inklusive bikostnader, utreder ca 300 parkeringstillstånd per år. Det finns 4
– 5 handläggare, även om dom även har andra uppgifter. I år kommer ca 20
överklaganden till Länsstyrelsen ca 8 st. var det fram till maj månad. Räkna
med en kostnad på 500 000:-./år
Vad
som är märkligt, är att man skärper kraven i Norrköping, utan att
lagstiftningen eller rekommenderade tillämpningar förändrats. Samtidigt som
det ska vara en likvärdig tillämpning i hela landet och även i hela EES-området.
Vad som är ännu mer märkligt är att man lätt skulle kunna spara
1.500.000:-, ja kanske 2.000.000:-/år på en mer ändamålsenlig handläggning
av behoven.. För dom pengarna skulle man kunna, på bara något år, se till
att vi för en gångs skull har mer än tillräckligt med parkeringsplatser, för
människor med funktionshinder. Vi skulle utan högre kostnader, bli bland dom bästa
i landet. Man skulle även kunna
vara så generös så att man följde
lagstiftningen och hur den ska tillämpas, och bevilja tillstånd till alla dem
som är berättigade. Lägst a andelen avslag är det i bl.a. i Laholm med 0 %
avslag. Jag har pratat med ett par borgerliga politiker i Laholm, (Laholm är
borgerligt styrt). Man menar precis som det framgår av min utredning, att det
blir mycket billigare att vara lite generös, och istället använda resurserna
till att förbättra för dom som har funktionshinder och därigenom spara
pengar.. Nej bästa Kollektivtrafiken, gör anständiga utredningar
och spara millioner. Eller anser Ni på fullt allvar att Ni försämrar för de
som redan har det jobbigt, trotts att det är dyrare än att bistå dom. Börja
med att se möjligheter än att skapa förbud, när det dessutom är billigare
att se möjligheter. En utredning att förnya ett parkeringstillstånd kostar
idag i storleksordningen 4.000:-/sökande. Ett förnyat körkort med olika
handlingar kostar någon hundralapp. Hur kan körkortsregistret vara så mycket
effektivare än Kollektivtrafiken .
Politikerna och dom som håller i plånboken borde reagera, detta kan inte vara
politiskt förankrat, och skulle det vara det, så vore det intressant vem som föreslagit
en försämring till en betydligt högre kostnad. Tänk om !.
Klas
Adsell
Bästa Inger Wiström
Du har ju inte sett när deras parkeringsplats är full. För en
timme sedan var även gräsmattorna fulla, åk och titta. Snacka när
Du vet !!!!!!!!
Klas Adsell
|
|||
|
|